Spørsmål og svar for våre tjenester.

Jeg mottar ikke en e-post og har ventet lenge på den

Svar: Sjekk søppelpostmappen din (Junk). Flytt meldinger som du skal ha til innboks. Da kommer meldingen din sannsynlig rett i innboksen din neste gang.

Mottaker av e-post sier hen ikke mottar noe fra meg

Svar: Be vedkommende sjekke sin søppelpostmappe. E-post kan helt unntaksvis havne der.

Hva er standardreglene for søppelpost?

Svar: Søppelpost følger en vurderingsskala. Legitime e-poster får normalt alt fra en minusscore og opp til 4 poeng. Alt under 8 poeng går rett til innboks. Med en vurdering mellom 8 og 18 poeng havner e-poster i søppelpostmappen din. Disse e-postene er høyest sannsynlig markedsføring/reklame. Hvis søppelpostfilteret vurderer e-posten til over 18 poeng vil e-posten bli avvist. Disse innstillingene kan du persontilpasse når du logger inn på mail.hostima.no. Du kan også trene filteret ditt ved å flytte e-poster mellom søppelpostmappe og innboks.

Hvordan unngår jeg at e-poster blir avvist?

Svar: Under personlig innstillinger gjør du endringer under arkfane «Spam filter». Dra høyre firkant lenger mot høyre til ønsket vurdering. Hvis du trekker den helt til høyre mottar du absolutt alt over 8 poeng i søppelpostmappen din.

Jeg har glemt mitt passord

Svar: Velg «glemt passord» funksjonen på https://mail.hostima.no. Alternativt be administrator sette et nytt midlertidig passord for deg. Husk at du etter passordbytte må endre til samme passord på klientene dine, og oppdatere passordringer.

Hvordan setter jeg opp to-faktor-autentisering?

Svar: Logg inn på mail.hostima.no. Under General velger du å legge til to-faktor-autentisering. Det anbefales bruk Webauhn eller OTP. Begge er for mobiltelefon. Førstnevnte bruker ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk. Sistnevnte bruker et tilfeldig kodeprogram som Authy, Microsoft Authenticator eller lignende.

Mitt passord fungerer ikke på klient etter at jeg har satt opp to-faktor-autentisering

Svar: Du må etter å ha satt opp to-faktor-autentisering lage et applikasjonspassord (App password). Dette gjøres inne på dine innstillinger på mail.hostima.no. Bruk gjerne et passordprogram (KeePassium/KeePass) eller tilsvarende for å generere et veldig sterkt passord, feks 32 tegn. Dette passordet bruker du så på dine klienter der du bruker EAS eller IMAP/SMTP. Ikke bruk samme passord du bruker fra før som er satt opp for innlogging med to-faktor-autentisering.

Hvordan legger jeg til e-post på en datamaskin?

Svar: Det skal i utgangspunktet holde å oppgi e-postadressen din og ditt passord. Hvis du benytter to-faktor-autentisering benytter du applikasjonspassord. Programmet skal motta øvrige innstillinger automatisk.

Hvordan legger jeg til e-post, kontakter og kalender på min smarttelefon?

Svar: Du gjør som for datamaskin, men benytter Exchange som protokoll. Dette vil være det første spørsmålet du får når du skal legge til konto.

Hvordan kommer jeg inn på nettskyen?

Svar: Gå inn på https://nextcloud.hostima.no og velg logg på med oAuth. Følg deretter eventuelle instruksjoner.

Hvordan synkroniserer jeg filer på datamaskin med nettskyen?

Svar: Last ned applikasjon på Nextcloud sine nettsider. Nextcloud har ikke lagret passordet ditt siden du bruker SSO. Opprett derfor et applikasjonspassord inne på Nextcloud som du benytter sammen med e-postadresse ved innlogging.

Skroll til toppen